نحوه ارزش گذاری یک نام دامنه

ارزش گذاری دامنه می تواند گیج کننده باشد چه خریدار یا فروشنده باشید. “ارزش دامنه من چیست؟” سوالی است که بسیاری از صاحبان دامنه از خود می پرسند. یک خریدار قصد دارد پس از دیدن قیمت دامنه مورد نظر خود بپرسد: “چرا دامنه ها اینقدر گران هستند؟” خوبی این است که این مقاله به این نوع سوالات پاسخ خواهد داد. ما عمیقاً به ارزیابی دامنه و عوامل مؤثر بر ارزش دامنه خواهیم پرداخت.

چرا نام دامنه هزینه دارد؟

نام دامنه یک ملک آنلاین است و دارایی هزینه دارد. آنها از نظر طراحی کمیاب هستند. هنگامی که شخصی یک دامنه را خریداری می کند، تا زمانی که هزینه تمدید را پرداخت کند، متعلق به اوست. به همین ترتیب، حفظ زیرساخت های محاسباتی گسترده ای که وب جهانی را قدرت می دهد، هزینه دارد، و فروش نام های دامنه راهی برای ثبت کننده ها برای جبران هزینه های خود است.

چرا باید برای یک دامنه ارزش قائل شوید؟

مهم است که تخمینی از ارزش یک نام دامنه داشته باشید، چه خریدار یا فروشنده باشید. این تضمین می‌کند که خریدار برای یک دامنه بیش از حد پرداخت نمی‌کند و فروشنده دامنه خود را به قیمتی بسیار کمتر از قیمتی که می‌توانست از خریدار دیگری دریافت کند، نمی‌فروشد.

ارزش گذاری نام دامنه به خریداران یا فروشندگان کمک می کند تا ارزش یک دامنه را ارزیابی کنند و قیمت بازار منصفانه ای را بپردازند یا دریافت کنند.

چه چیزی یک دامنه را ارزشمند می کند؟

دامنه سطح بالا (TLD)

این به آخرین بخش از یک نام دامنه است که بعد از نماد “نقطه” می آید (.com، .ai، .co، .xyz، و غیره). به دلیل پویایی عرضه و تقاضا، نقش زیادی در ارزش دامنه ایفا می کند. به عنوان مثال، COM محبوب ترین گزینه برای خریداران دامنه است، بنابراین دامنه هایی با این TLD نسبت به سایرین با تقاضای کمتر گران تر هستند. برخی TLD های دیگر نیز به دلیل تقاضای زیاد، مانند .ai و .io به گران بودن شهرت دارند.

طول دامنه

تعداد کاراکترهای یک دامنه نیز بر ارزش آن تأثیر می گذارد. قاعده کلی این است که هر چه تعداد کاراکترها کمتر باشد، دامنه ارزشمندتر است.

تعداد کلمات

به طور مشابه به طول، تعداد کلمات در یک نام دامنه بر ارزش گذاری آن تأثیر می گذارد. هرچه تعداد کلمات کمتر باشد، دامنه ارزش بیشتری دارد. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که دامنه‌هایی با یک یا دو کلمه راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند و بنابراین قدرت برند بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

طول تاریخچه دامنه

مدت زمانی که دامنه تحت مالکیت شخص دیگری بوده است به ارزش آن کمک می کند. هر چه مدت زمان مالکیت طولانی تر باشد، احتمال شناسایی آن دامنه بیشتر می شود. بنابراین، دامنه‌هایی که برای مدت طولانی تحت مالکیت هستند، قیمت‌های بالاتری نسبت به دامنه‌های جدید یا کوتاه‌مدت دارند.

محبوبیت دامنه

اگر نام دامنه قبلاً در حال استفاده باشد، حجم ترافیک سایتی که از آن استفاده می‌کند به ارزش آن کمک می‌کند. دامنه‌های پرترافیک گران‌تر هستند زیرا خریدار جدید می‌تواند از ترافیک موجود برای افزایش تقاضا برای وب‌سایت خود استفاده کند. به همین ترتیب، اگر یک دامنه موجود دارای بک لینک از سایر وب سایت ها باشد، قیمت بالاتری دارد زیرا بک لینک ها رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود می بخشد و به تولید ترافیک ارگانیک کمک می کند.

در دسترس بودن دامنه های جایگزین

آیا خریدار می تواند نام دامنه مشابهی را در جای دیگری پیدا کند؟ (به عنوان مثال Trucks.com > Trucks.co یا Trucks.net). اگر خریدار نتواند دامنه مشابهی را در جای دیگری پیدا کند، در این صورت تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه بالایی برای آن خواهد داشت.

چگونه ارزش یک دامنه را تعیین کنیم

هیچ فرمول خاصی برای این فعالیت وجود ندارد. با این حال، عواملی وجود دارد که شما را در مورد چگونگی تخمین ارزش نام دامنه راهنمایی می کند:

1. ابزار تحقیق

اولین قدم برای فهمیدن اینکه یک نام دامنه چقدر می تواند بفروشد، بررسی قیمت نام های دامنه مشابه است. بنابراین، می‌توانید از یک ابزار تحقیقاتی استفاده کنید تا ببینید نام‌های دامنه مشابه برای چه چیزی به فروش می‌رسند و آنها را با دامنه خود مقایسه کنید. این به شما کمک می کند تا قیمت بازار منصفانه را انتخاب کنید.

DN Journal نمونه خوبی از پلتفرمی است که ارقام فروش نام دامنه را جمع آوری کرده و به خوانندگان نمایش می دهد.

Domain Name Wire مثال دیگری است. می‌توانید پست‌های وبلاگی در مورد فروش دامنه قابل توجه پیدا کنید تا به شما کمک کند تخمین بزنید که برای چه چیزی می‌توانید دامنه خود را بفروشید. بسیاری دیگر وجود دارد، اما این دو نقطه شروع خوبی هستند.

2. از خدمات ارزیابی استفاده کنید

پلتفرم های مختلفی وجود دارند که در تخمین ارزش یک نام دامنه و مقایسه آن با دامنه های مشابه تخصص دارند. آنها دامنه را بر اساس عوامل بسیاری از جمله محبوبیت، رتبه بندی موتور جستجو، اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی و TLD ارزیابی می کنند. این پلتفرم‌های ارزیابی دامنه، دریافت یک پاسخ آگاهانه در مورد ارزش یک دامنه را آسان می‌کنند.

3. دریابید که دیگران مایل به پرداخت چه چیزی هستند

یک راه مستقیم تر برای پاسخ به این سوال که “ارزش دامنه چیست؟” این است که ببینیم دیگران حاضرند برای آن چه چیزی بپردازند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که دامنه خود را در بازارهایی مانند Sedo و Afternic فهرست کنید و ببینید چه پیشنهادهایی دریافت می کنید. می توانید از پیشنهادات به عنوان معیاری برای ارزش گذاری دامنه استفاده کنید. همچنین می‌توانید مستقیماً از طریق انجمن‌های نام دامنه یا حلقه‌های اجتماعی خود به خریداران مورد نظر مراجعه کنید و توجه داشته باشید که آنها مایل به پرداخت هستند.

چگونه ارزش دامنه خود را افزایش دهیم

چندین راه برای افزایش ارزش دامنه وجود دارد، از جمله:

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

این به بهینه سازی یک صفحه وب به گونه ای اشاره دارد که در موتورهای جستجو در رتبه بالایی قرار می گیرد. شما می توانید این کار را با قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در جایگاه خود و دریافت بک لینک از وب سایت های دیگر انجام دهید. اگر مردم بتوانند وب سایت شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند، بیشتر روی آن کلیک می کنند و ترافیک بیشتری به شما می دهند که به معنای ارزش دامنه بالاتر است.

سایت خود را بازاریابی کنید

می‌توانید وب‌سایت خود را در مکان‌های مناسب مانند رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو تبلیغ کنید یا حتی از دهان به دهان استفاده کنید. این به مردم امکان می‌دهد شما را بدانند و احتمالاً ترافیک بیشتری را به دامنه شما هدایت می‌کند و به آن ارزش بیشتری می‌دهد.

در دسترس بودن سایر دامنه ها

اگر مردم بتوانند چیزی مشابه را با قیمت ارزان‌تر در جای دیگری دریافت کنند، به عنوان مثال، Cars.com > Cars.co، کمتر مایل به پرداخت قیمت بالایی برای یک دامنه هستند. یک راه برای جلوگیری از این امر این است که دامنه خود را در چندین TLD خریداری کنید، به عنوان مثال، Box.com، Box.co، Box.net، و غیره. به این ترتیب، خریدار قصد اهرم کمتری خواهد داشت.

یک حضور آنلاین بسازید

برای ایجاد حضور آنلاین می‌توانید در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پروفایل ایجاد کنید. این به دامنه شما قدرت نام تجاری بیشتری می دهد و به نوبه خود قیمت بالاتری دارد.

انواع ارزش گذاری نام دامنه

سه نوع اصلی ارزیابی نام دامنه وجود دارد:

قیمت گذاری خرده فروشی

اینها نام‌های دامنه هستند که مستقیماً توسط مالکان به کاربران نهایی با یک مورد استفاده واضح ارائه می‌شوند. کاربران نهایی در حال حاضر کاری در ذهن دارند که با دامنه انجام دهند، معمولاً برای یک وب سایت، بنابراین تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بالایی دارند.

قیمت گذاری سیال

زمانی که نام دامنه توسط مالک، حکم دادگاه یا یک روند ورشکستگی بارگذاری می‌شود، این موضوع مطرح می‌شود. دامنه ها معمولاً به صورت گروهی فروخته می شوند و خرید آنها ارزان تر است زیرا فروش حراجی است. با این حال، شانس یافتن دامنه‌هایی با ساختار قیمت‌گذاری سیال در مقایسه با سایرین کم است.

قیمت گذاری مایع معمولاً بین 20 تا 30 درصد قیمت خرده فروشی است.

قیمت گذاری سرمایه گذار

این زمانی است که نام دامنه توسط کارگزاران دامنه حرفه ای یا فلیپر برای فروش ارائه می شود. شما می توانید این انواع را در حراجی پیدا کنید که در آن احتمالاً در مقابل افراد دیگر برای به دست آوردن یک دامنه پیشنهاد می دهید. برخی از افراد ممکن است دامنه ها را با سرمایه گذاران دیگر مبادله کنند یا برای به دست آوردن یک نام دامنه ارزشمند متحد شوند.

قیمت گذاری سرمایه گذار معمولا بین 40 تا 60 درصد قیمت خرده فروشی است.

گران ترین نام های دامنه تا کنون

ده نام دامنه برتر که از زمان ظهور وب جهانی فروخته شده است عبارتند از:

دامنه قیمت سال یادداشت
Voice.com 30 میلیون دلار 2019 یک نام دامنه بسیار کوتاه و قابل برند. این توسط Block.one، یک شرکت ارزهای دیجیتال خریداری شد.
360.com 17 میلیون دلار 2015 خریداری شده توسط Qihoo 360، یک شرکت چینی نرم افزار آنتی ویروس
NFTs.com 15 میلیون دلار 2022 توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در سال 2022 رایج بودند و یک مالک دامنه هوشمند از تبلیغات تبلیغاتی پول نقد کرد.
Fund.com 12 میلیون دلار 2008 توسط یک ناشر رسانه مالی خریداری شد.
Hotels.com 11 میلیون دلار 2001 نام دامنه مناسب برای وب سایت رزرو هتل.
Tesla.com 11 میلیون دلار 2014 توسط تسلا، بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی آمریکا خریداری شده است.
Connect.com 10 میلیون دلار 2022 یک نام عالی برای فهرست کسب و کار آنلاین.
FB.com 8.5 میلیون دلار 2010 توسط شرکت مادر فیس بوک، پلتفرم شماره 1 رسانه اجتماعی جهان خریداری شده است.
بیمه سلامت دات کام 8.13 میلیون دلار 2019 یک نام دامنه ایده آل برای وب سایت مقایسه طرح بیمه سلامت.
We.com 8 میلیون دلار 2015 متعلق به شرکت مادر WeChat، محبوب ترین پلت فرم پیام رسانی فوری چین است.

گران ترین نام های دامنه فروخته شده در سال 2022

ده نام دامنه برتر فروخته شده در سال 2022 عبارتند از:

دامنه قیمت
NFTs.com 15 میلیون دلار
Connect.com 15 میلیون دلار
IT.com 3.8 میلیون دلار
Galaxy.com 1.8 میلیون دلار
Call.com 1.6 میلیون دلار
Chill.com 1.6 میلیون دلار
Gems.com 1.5 میلیون دلار
Unlock.com 1.23 میلیون دلار
Ballet.com 1.16 میلیون دلار
Stable.com 1 میلیون دلار

ارزش گذاری دامنه شما

هیچ فرمول دقیقی برای ارزش گذاری یک دامنه وجود ندارد، اما ما مراحلی را که برای تخمین ارزش یک دامنه باید انجام دهیم با دقت بالا نشان داده ایم. این به خریداران کمک می کند تا از پرداخت بیش از حد و فروشندگان از دریافت کم پرداختی خودداری کنند. اگر می‌خواهید دامنه خود را ارزیابی کنید، با ما تماس بگیرید تا آن را ارزیابی کنیم و تخمین خوبی از آنچه می‌تواند در بازار عرضه کند به دست آورید. ما از سال 1378 به خریداران و فروشندگان با دامنه های خود کمک کرده ایم.

اشتراک گذاری :

آدرس

تهران، خیابان آزادی

021-66593312

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 8:00 - 17:00

ایمیل

info@minami.ir