Amazon.com، Etsy.com، Zappos.com، این سه نام دامنه چه مشترکاتی دارند؟ یکی، آنها نشان دهنده برخی از بزرگترین بازارهای آنلاین در جهان هستند که سالانه میلیون ها میلیون نفر از آنها بازدید می کنند. دوم، هیچ یک از این دامنه ها هیچ ارتباط آشکاری با محصولات و خدمات شرکت هایی که نمایندگی یا ارائه می کنند ندارند. در واقع، دو مورد از این دامنه ها هیچ ارتباط آشکاری با هیچ کلمه ای در فرهنگ لغت انگلیسی ندارند، خیلی کمتر به ایده، محصول یا خدمات.
بنابراین، این نامهای تجاری عجیب و غریب و غیرمعمول چیست و چرا بسیاری از شرکتهای بسیار موفق از آنها استفاده میکنند؟
این نامهای دامنههای تجاری به ظاهر تصادفی و شهودی، دامنههای قابل برند نامیده میشوند، و در این مقاله، خواهید آموخت که چرا اینقدر قدرتمند هستند و چگونه میتوانید با پیدا کردن و خرید یک نام تجاری از خود، این قدرت را برای کسبوکار خود به کار ببرید.
مشکل با نام دامنه توصیفی
نامهای توصیفی، یا نامهای کلیدواژه، نامهایی هستند که فقط از کلمات فرهنگ لغت تشکیل شدهاند که بهطور واضح محصولات یا خدماتی را که یک کسبوکار ارائه میدهد و/یا ارزش پیشنهادی کسبوکار را توصیف میکنند.
PetSmart.com
Shoes.com
بخش بزرگ در مورد نام های توصیفی این است که ماهیت کسب و کار شماست. هنگامی که مردم نام دامنه شما را می بینند، بلافاصله آن را دریافت می کنند، که باعث صرفه جویی در وقت شما برای آموزش مشتریان خود در مورد آنچه برند شما ارائه می دهد، می شود.
با این حال، این وضعیت مثبت، دارای جنبه های منفی بزرگی است.
آنها اغلب خسته کننده هستند: هدف شما به عنوان یک کسب و کار احتمالاً این نیست که مردم “آن را دریافت کنند”، بلکه این است که مردم “آن را بخرند”. در حالی که رویکرد نامهای توصیفی به افراد کمک میکند تا بفهمند کسبوکار شما چه چیزی را ارائه میدهد، اما الهامبخش آنها برای مراقبت نیست. چه چیزی باعث می شود مردم اهمیت دهند؟ احساسات و دسیسه، که نام های دامنه توصیفی اغلب به شدت فاقد آن هستند.
آنها به ندرت متمایز می شوند: مگر اینکه در حال ایجاد یک صنعت کاملاً جدید با کسب و کار خود باشید، احتمالاً رقبای زیادی با پیشنهادات مشابه خود دارید. از آنجایی که فقط تعداد محدودی از کلمات کلیدی مرتبط برای توصیف هر کسب و کار خاصی وجود دارد، این بدان معناست که احتمالاً شرکت های دیگری نیز خواهید داشت که از همان کلمات کلیدی استفاده می کنند. این می تواند تشخیص کسب و کار شما از رقبا را برای مردم سخت کند، که آخرین چیزی است که از منظر برندسازی می خواهید.
آنها می توانند طول عمر را محدود کنند: چیزی که کسب و کار شما در ایده خود است ممکن است چیزی نباشد که در 5 تا 10 سال آینده وجود دارد. کسب و کار شما ممکن است برای ارائه محصولات یا خدمات اضافی گسترش یابد یا تمرکز خود را به طور کامل تغییر دهد. از آنجایی که نامهای توصیفی معمولاً تا حدودی خاص هستند، میتوانند توانایی برند شما را برای گسترش تجارت شما محدود کنند.
بنابراین چگونه از همه این مشکلات جلوگیری می کنید؟ آسان. از دامنه قابل برند استفاده کنید!
تعریف دامنه قابل برند
نامهای دامنه قابل برند، نامهای دامنه منحصربهفرد و ممتازی هستند که میتوانند برای شناسایی منحصربهفرد یک شرکت یا برند خاص مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که نام های توصیفی دارای معنای از پیش تعریف شده ای هستند، دامنه های قابل برند با برندی که نمایندگی می کنند تعریف می شوند. آنها با کلمات کلیدی مرتبط با کاری که یک کسب و کار انجام می دهد محدود نمی شوند. اغلب، آنها از کلمات کاملاً ساخته شده یا پیچش هایی روی کلمات واقعی استفاده می کنند. اگر آنها کاملاً از کلمات فرهنگ لغت تشکیل شده باشند، آن کلمات معمولاً بیشتر استعاری هستند تا توصیفی.
آنها می توانند ثبت شوند یا ثبت نشده باشند، اما در حال حاضر نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. همچنین نباید هرگز توسط یک کسب و کار دیگر یا شرکتی با حضور ثابت وب مورد استفاده قرار گرفته باشند.
انواع دامنه های قابل برند
1. دامنه های قابل برند مبتنی بر کلمه کلیدی یک بازی منحصر به فرد با کلمه کلیدی هستند. معمولاً کلمه کلیدی به محصولات خدمات/محصولاتی که کسب و کار شما ارائه می دهد، موقعیت آن یا احساساتی که مشتریان شما با استفاده از کسب و کار شما خواهند داشت اشاره می کند.
Flickr.com – بازی با کلمه “فلیکر”، زیرا مربوط به عکاسی و عکس گرفتن است.
Wikipedia.com – ترکیبی هوشمندانه از “ویکی” و “دایره المعارف”.
2. نامهای قابل برند تداعی کننده، نامهایی هستند که حاوی یک کلمه کلیدی هستند یا بر اساس یک کلمه کلیدی هستند، اما کلمهای که هیچ ارتباط مستقیمی با محصولات یا خدماتی که کسبوکار شما ارائه میدهد، ندارد. در عوض، نامهای دامنهای هیجانانگیز بزرگ از تداعی و استعاره برای ترسیم یک تصویر احساسی استفاده میکنند که هدف یا موقعیت سطح بالای یک شرکت را نشان میدهد. مثلا:
آمازون – احساس وسعت، مقیاس را القا می کند (تاکید آمازون بر صرفه جویی در مقیاس).
Uber – در آلمانی، تقریباً به “فوق العاده، بیش از هر” در آلمانی ترجمه می شود (خدمات برتر برای کابین).
3. نامهای قابل برندسازی شناور، نامهایی هستند که کاملا ساخته شدهاند و هیچ کلمه کلیدی خاصی مشتق نشدهاند. این دامنه ها لوح های کاملاً خالی هستند. نام شناورها به شما این امکان را می دهد که نام تجاری خود را عاری از هرگونه تعصب یا نظر از پیش تعیین شده بسازید و حداکثر کنترل برند را امکان پذیر می کند.
این به این دلیل است که نام شناورها قبل از اینکه آنها را علامت گذاری کنید هیچ معنایی ندارند، و هر طور که آنها درک شوند تنها توسط تلاش های برندسازی شما تعیین می شود.
Google.com
Yahoo.com
pinterest.com
چرا یک دامنه با نام تجاری انتخاب کنید؟
منحصر به فرد خود شما
در مسیر راه اندازی و ساختن کسب و کار خود، روی تلاش های برندسازی سرمایه گذاری خواهید کرد. با یک نام تجاری، نامی خواهید داشت که منحصر به فرد شماست، و تضمین می کند که تمام این تلاش ها به هدر نمی روند. همچنین، از آنجایی که دامنه های قابل برند منحصر به فرد هستند، وب سایت شما در هنگام جستجوی نام شما در بالای نتایج نشان داده می شود. این به مشتریان شما اجازه می دهد تا زمانی که به دنبال شما هستند به راحتی شما را پیدا کنند، که یک مزیت بزرگ است.
ایستادگی کردن
اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید، به احتمال زیاد با دریایی از رقابت از سوی دیگر کسب و کارهای صنعت خود که محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می دهند، روبرو هستید. هر کاری که بتوانید انجام دهید تا خود را از رقبای خود متمایز کنید یک مزیت بزرگ است. داشتن یک نام تجاری منحصر به فرد می تواند به کسب و کار شما کمک کند که برجسته و مورد توجه قرار گیرد.
آنها با شما رشد می کنند
طول عمر عامل مهمی در انتخاب نام دامنه است. آخرین کاری که میخواهید انجام دهید این است که زمان و تلاش زیادی برای برندسازی یک دامنه خاص صرف کنید، اما بعداً مجبور شوید به دامنه (و نام تجاری) جدید بروید زیرا تجارت شما از دامنه دامنه شما بیشتر شده است. همانطور که رشد می کنید و گسترش می دهید و شروع به ارائه محصولات و خدمات جدید می کنید، یک دامنه قابل برند خوب با شما رشد خواهد کرد.
فاکتور باحال
دامنه های قابل برند، حال و هوای کاملاً جدید و خلاقانه ای را ایجاد می کنند. اگر میخواهید کسبوکارتان جدید و جدید به نظر برسد، یک نام تجاری میتواند به شما در انجام این کار کمک کند.
برای جذابیت ساخته شده است
از آنجایی که دامنه های قابل برند به دلیل ارتباط آنها با کسب و کار شما یا پیروی از فرهنگ لغت انگلیسی محدود نمی شود، می توان آنها را از ابتدا برای حداکثر جذابیت و به یاد ماندنی ساخت.
می تواند به عنوان یک فعل استفاده شود
نام های دامنه قابل برند به راحتی می توانند به یک فعل تبدیل شوند، که مشتریان شما می توانند به طور بالقوه برای توصیف خدمات خاصی که کسب و کار شما ارائه می دهد استفاده کنند. این به این دلیل است که هیچ فرضی در مورد دامنه وجود ندارد.
آسان برای علامت تجاری
اغلب دامنههای کلیدواژه استفادهشده به دلیل استفاده زیاد از آنها، علامتگذاری تجاری دشوار است. داشتن یک نام اختراعی بر اساس یک کلمه کلیدی به شما این امکان را می دهد که از این موضوع عبور کنید.
انتخاب یک نام دامنه قابل برند
کوتاه نگه دارید: وقتی صحبت از نام های دامنه قابل برند می شود، هر چه کوتاه تر باشد بهتر است. در حالی که نام های کلیدواژه با کیفیت می توانند حداکثر 15 کاراکتر داشته باشند، نام های قابل برند نباید بیش از 7 کاراکتر باشد.
مطمئن شوید که جذاب است: داشتن یک نام دامنه جذاب مهم است، زیرا می خواهید نام کسب و کار شما توجه مردم را به خود جلب کند و به آنها بچسبد. نام قابل برندی که انتخاب میکنید، باید ظاهر، احساس، و تازه و هیجانانگیز به نظر برسد و بسیار سرگرمکننده و تلفظ آن آسان باشد. اما چگونه میدانید که نامی که به نظر شما جذاب است برای سایر افراد نیز به همان اندازه جذاب باشد؟ یک راه عالی این است که نام را روی دوستان خود آزمایش کنید. از آنها بخواهید که با شنیدن آن چه احساسی به شما دست می دهد بگویند. سپس، روز بعد از آنها بخواهید نام را به خاطر بیاورند. اگر می توانند آن را به خاطر بسپارند، این نشانه خوبی است.
و قابل تلفظ: دامنه های قابل برند باید همچنان به قوانین کلی برندسازی پایبند باشند. در نحوه تلفظ نام نباید سردرگمی وجود داشته باشد. باید طوری خوانده شود که تلفظ می شود و حروف غیر ضروری که بیان آن را سخت می کند نداشته باشد.
مبتنی بر کلمه کلیدی یا شناور: هر دو نوع دامنه قابل برند گزینه های خوبی هستند، اما ممکن است یکی برای کسب و کار شما مناسب تر باشد.
اگر یک نام مبتنی بر کلمه کلیدی انتخاب می کنید، مطمئن شوید که یکی از موارد زیر است:
موقعیت ارزشی شما را کاملاً در بر می گیرد.
به مردم حس موقعیت یا محدوده شما را می دهد.
اگر نام شناور را انتخاب کنید، در حالی که بر اساس هیچ کلمه کلیدی نیست، هنوز هم باید برای تجارت خاص شما مناسب به نظر برسد.
TLD متداول: در 90٪ موارد، باید از دامنه .com استفاده کنید. دامنههای Dot-com هنوز هم بهترین گزینهها برای کسبوکار هستند، زیرا اعتبار و قابل اعتماد بودن را منتقل میکنند. داشتن یک نام اختراعی که دارای یک TLD ناآشنا نیز باشد تقریباً بسیار جدید است و مشتریان شما ممکن است برای جدی گرفتن تجارت شما مشکل داشته باشند.
متمایز شدن در میان رقبا: یکی از مزیت های اصلی دامنه های قابل برند منحصر به فرد بودن آنهاست. به همین دلیل است که میخواهید مطمئن شوید که دامنه قابل برند شما، از نظر صدا یا احساس، خیلی شبیه به دامنههای رقبای شما نیست. اگر نام شما شباهت های جزئی به کسب و کاری داشته باشد که در فضای شما نیست، اشکالی ندارد، اما حتی در این صورت، به هیچ وجه نباید به راحتی آنها را اشتباه گرفت.
متفاوت اما آشنا: در حالی که میخواهید برند تجاریتان منحصربهفرد و متفاوت با رقبا باشد، نباید قوانین زبان انگلیسی را نقض کند. به صداهای آشنا و ترکیب حروف بچسبید تا مشتریان خود را به یک حلقه پرتاب نکنید.
طول عمر – نام های قابل برند ذاتاً برای طول عمر برند مناسب تر هستند. اگر از یک کلمه کلیدی قابل برند استفاده می کنید، مطمئن شوید که خیلی خاص نیست، زیرا در آینده می تواند محدود کننده باشد.
مطمئن شوید که علامت تجاری است – علامت تجاری نام های تجاری قابل برند بسیار آسان تر از نام های کلیدواژه است. اما این بدان معنا نیست که شما نباید دقت لازم را انجام دهید. هنوز این احتمال وجود دارد که شخصی نام شما یا نامی نزدیک به شما را علامت تجاری داشته باشد. علامت تجاری را روی نام خود جستجو کنید تا مطمئن شوید که قبلاً دارای علامت تجاری نیست.
قبلاً استفاده نشده است – اگر یک نام تجاری شکست خورده قبلی قبلاً از آن استفاده کرده باشد، نام تجاری قابل استفاده نیست. بهتر است پول و تلاش های خود را برای برندسازی روی نامی سرمایه گذاری کنید که سابقه ندارد.
ثبت شده در مقابل ثبت نشده: در حالی که احتمالاً برخی از دامنه های قابل برند خوب وجود دارند که توسط کسی کشف نشده اند، یافتن یکی مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است. پیدا کردن نامهای دامنه ثبت نشده که برای کسب و کار شما مناسب هستند، حتی سختتر است. به هر حال آن را امتحان کنید، اما به طور کلی باید انتظار داشته باشید که برای کیفیت، حق بیمه پرداخت کنید.
دامنههای ثبتنشده با نام تجاری: اگر موفق شدید و دامنهای با برند عالی پیدا کردید که ثبت نشده است، فرآیند خرید آن مانند خرید هر دامنهای است. فقط به سرویس رجیستری دامنه دلخواه خود بروید (مانند GoDaddy یا Uniregistry، نام را به سبد خرید خود اضافه کنید و پرداخت را تکمیل کنید.
دامنه های قابل برندسازی از قبل ثبت شده: اکثر نام های قابل برند بزرگ قبلاً ثبت شده اند. خوشبختانه شما می توانید نام های دامنه قابل برند را از بازار تخصصی نام تجاری ما خریداری کنید. فرآیند خرید این نام ها ساده است. به سادگی نام مورد نظر خود را انتخاب کنید، فرآیند پرداخت را تکمیل کنید و دستورالعمل های دریافت نام را دنبال کنید.
مراحل عمل
اکنون که ایده خوبی در مورد اینکه نام های دامنه قابل برند چیست، چگونه یکی را انتخاب کنید و چگونه آن را خریداری کنید، دارید، وقت آن است که اقدام کنید. در اینجا چند گام مفید برای تسریع سفر شما به سمت دستیابی به نام دامنه مناسب برای کسب و کار شما آورده شده است.
بودجه خود را تعیین کنید – بیشترین هزینه ای که می توانید برای نام تجاری عالی خرج کنید چیست؟
کمی جستجوی روحی انجام دهید – قبل از اینکه شروع به بررسی نام ها کنید، یک نقشه ذهنی سریع از کسب و کار خود ایجاد کنید. برخی از ایده های کسب و کار شما را یادداشت کنید، چگونه آن متفاوت است، و چگونه می خواهید آن را درک کنید. بعد از اینکه لیستی از نامهای احتمالی تهیه کردید، بعداً به این ایدهها باز خواهید گشت.
فهرست خود را بسازید – دامنه های موجود را در بازار نام دامنه مرور کنید. اینجا قضاوت نکن فقط چیزی را انتخاب کنید که بلافاصله برای شما جذاب باشد.
فهرست خود را محدود کنید – از نقشه ذهنی خود (و شهود خود) استفاده کنید تا فهرست اسامی خود را به فهرست کوتاه 3 یا کمتر محدود کنید.
نام های خود را آزمایش کنید: نام خود را روی دوستان، خانواده و هر کسی که می توانید آزمایش کنید. هر کدام از آنها برداشت کنید و ببینید کدام یک را می توانند روز بعد به یاد بیاورند.
نام خود را بخرید: هنگامی که نام خود را انتخاب کردید، زمان خرید فرا رسیده است! قبل از ارسال وجوه مطمئن شوید که بازاری که از آن خرید می کنید معتبر و قابل اعتماد است.